De Belte

Dankwoord van pastoor Monninkhof na afloop van installatieviering

Dankwoord voor installatieviering 28 september 2018

Beste Vicaris, collega’s, medebestuursleden, gasten, parochianen van de Emmanuelparochie en U allen hier aanwezig,

Weliswaar ben ik medio augustus – toen de hitte voorbij was – met het oog op de nadere verhuizing begonnen met inpakken. Maar tot eind augustus was ik met mijn hoofd nog in mijn oude parochie RK Zuid Oost Twente: Enschede-Losser-Haaksbergen.

In de vroege ochtend van zaterdag 1 september heb ik de knop resoluut omgezet. Toen ben ik in de auto gestapt en door allerlei mistflarden via Raalte en Ommen naar Dedemsvaart gereden. Daar vertrok in de vroege ochtend een bus met pelgrims naar Kevelaer. Het bleek een goede zet. Want voor de pelgrims en voor mij was het een ideale gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Reeds in deze bedevaartplaats ben ik gastvrij onthaald, en in de tijd die komen zou, was dit niet anders.

In de weken die volgden, heb ik in diverse weekendvieringen en doordeweekse vieringen – en de ontmoetingen aan de koffie die volgden – kennis gemaakt met de geloofsgemeenschappen van de Emmanuelparochie. Op één plek ben ik nog niet geweest, maar dat zal morgenavond gaan gebeuren, in Slagharen-De Belte. Dan is het ‘elftal’ compleet.

Ook mijn verhuizing van Enschede naar Ommen heeft inmiddels plaatsgevonden. Woensdag 12 september was een enerverende dag. Maar dankzij de steun van een goed team vrijwilligers, zowel in Enschede als in Ommen, is alles soepel verlopen. Zo soepel zelfs, dat de verhuizers zeiden dat ze ’s avonds niet meer naar de sportschool hoefden.

Er begint wel wat tekening in te komen. Maar mijn huis is nog niet helemaal op orde. Er zijn nog flink wat verhuisdozen, die nog uitgepakt moeten worden. Dit ligt aan mij, want ik ben een boekenliefhebber. Ik zal nog verder moet uitzoeken en opruimen, maar toch hoop ik dit binnenkort allemaal klaar te hebben.

Ook het pastorale werk is van start gegaan. Vanmorgen had ik mijn eerste uitvaart, in de kerk in Dalfsen. En de eerste bedieningen zijn ook al geweest. Verder hebben we als pastoraal team en als parochiebestuur in mijn beleving een voortvarende start met elkaar gemaakt.

Met het oog op de toekomst heb ik alle vertrouwen in een goede samenwerking. Ook als Tukker zal ik me heus wel thuis gaan voelen hier in Salland. Daar maak ik me niet ongerust over. Niettemin zal het duidelijk zijn, dat er in de tijd, die komen gaat, de nodige uitdagingen op ons wachten. We gaan ervoor, in het vertrouwen, dat God met ons mag zijn.

Hartelijk dank voor het welkom dat U mij hier in de Emmanuelparochie en haar geloofsgemeenschappen bereid hebt; fijn dat U vanavond met ons meeviert !

Dank voor Uw aanwezigheid en voor Uw aandacht.

Pastoor André Monninkhof