Met Maria op zoek naar vrede

Op zaterdag 1 september jl. zijn we vanuit onze Emmanuelparochie met zo´n vijftig personen naar Kevelaer geweest. Samen met pelgrims uit Zutphen en omgeving, Twello en Raalte; en ook met een grote groep uit Twente, hebben we de voorspraak van Maria gevraagd om vrede te vinden in ons leven. Zeker in deze onzekere tijd is het verlangen naar vrede: in ons eigen persoonlijk leven, maar ook in deze wereld, groot; dus het thema van deze bedevaart was zeer toepasselijk. We begonnen met een mooie Eucharistieviering in een goed gevulde Antoniuskirche; en vervolgens brachten we een Mariahulde bij de genadekapel; dit is de heilige plek, waar de verering van Maria en de bedevaarten ruim 400 jaar geleden begonnen zijn. De middag begonnen we in het Kruiswegpark met de Kruisweg in een vijftal groepen. Bij de veertien staties overwogen we – in het licht van het lijden en sterven van de Heer – onze eigen nood, maar ook die anderen om ons heen, dichtbij en veraf. Bij de laatste statie zongen we – begeleid door de fanfare – “U zij de glorie”, als teken van ons geloof in de verrijzenis; immers: de vlam van de hoop mag in ons niet uitdoven, maar we zullen altijd moeten proberen gaande te blijven, hoe moeilijk dat ook kan zijn.

Het programma werd besloten met een plechtig Lof in de Basilika onder leiding van Mgr. Hoogenboom, hulpbisschop van ons Aartsbisdom. De devotionalia (souvenirs, cadeau’s) werden gezegend; maar we hebben ook gebeden bij het Allerheiligste. Na een laatste groet bij de genadekapel, werden we gezonden door de Bisschop en togen we weer huiswaarts.

Voor mij persoonlijk was deze bedevaart naar Kevelaer de eerste pastorale activiteit in de Emmanuelparochie. Het was vroeg uit de veren, maar het was zeer de moeite waard. In de bus heb ik met parochianen uit diverse geloofsgemeenschappen nader kunnen kennismaken (en zij met mij, want zoiets werkt altijd van twee kanten). Deze kennismaking werd nog voortgezet tijdens diverse informele ontmoetingen, tussen de bedevaartactiviteiten door. Zo mocht ik onder meer ‘aanschuiven’ bij het middageten van een groep pelgrims uit Hoonhorst en omgeving; Marga klein Overmeen nam me mee naar deze mensen toe. De ontvangst was zeer gastvrij en bijzonder prettig. Met anderen heb ik op deze nog zomerse dag nog een heerlijk ijsje kunnen eten. Kortom: voor mij was deze bedevaart gelijk een goede binnenkomer in deze voor mij nieuwe parochie.

Volgend jaar gaan we op de eerste zaterdag van september weer naar Kevelaer. Ook dan hoop ik velen van U te mogen ontmoeten.

Pastoor André Monninkhof