Dankwoord pastoor Hermens

Ik zit nu op mijn werkkamer, op de pastorie in Twello. Een week, waarin veel is gebeurd, ligt achter me. Ik heb afscheid genomen van de Emmanuelparochie, ik ben verhuisd en inmiddels geïnstalleerd als pastoor van de Emmaüs- en de H.H. Franciscus- en Clara-parochie. Met dankbaarheid kijk ik terug op het afscheid. Op de Eucharistieviering, op al die vriendelijke woorden: van de vicevoorzitter, mw. Schoorlemmer, van mijn collega Joop Butti, van de burgemeester, het lied van het pastoraal team en vooral van al die parochianen. Dat doet goed, heel goed.
Tijdens de preek in de afscheidsviering heb ik kunnen zeggen dat ik met veel vreugde in de Emmanuelparochie heb kunnen werken; veel geloof en hoop heb ik mogen ontmoeten. Ik ben dankbaar en ik vind het mooi dat er hier in onze parochie vrijwilligers, bestuursleden, teamgenoten, parochianen zijn geweest die aandacht voor je hadden. Mooi te weten dat er mensen zijn die aan je denken, die met je meeleven, die zo af en toe laten merken: ‘ik ben er voor je’. Wanneer ik dat besef, weet ik: ‘God is ook niet ver weg’, door alle moeilijkheden heen. Dan laat Hij toch even de zon in mijn leven opgaan. God ontmoeten, dat doe je niet, als levend mens, maar wel af en toe sijpelt er iets door van zijn Licht, van zijn aanwezigheid. Voor mij ligt dat vaak in de ontmoeting met mijn medemens.
Die ontmoetingen, het zijn voor mij verhalen, verhalen waarin ik me het allermeest in kan verwonderen en waardoor ik me laat inspireren. Waar ik merk, mijn hart wordt geraakt, ja zelfs aangeraakt. En vreemd misschien, maar op zulke momenten besef ik, dat ik even, met die ander, een onderdeeltje wordt van het grote verhaal. Dat Verhaal van God met mensen. Het is voor mij niet mogelijk om alle mensen persoonlijk te bedanken, maar mijn woorden van dank zijn gericht aan de vele mensen, die hebben gereageerd op mijn afscheid door middel van een kaartje, een vriendelijk woord, een cadeautje, en hun aanwezigheid bij de afscheidsviering en de receptie.

Ik wens de Emmanuelparochie en u en al uw dierbaren Gods zegen van harte toe.
Vrede en alle goeds!

Pastoor Hans Hermens