Serie catechetische preken 40-Dagentijd

In het kader van het Jaar van de Eucharistie hebben we als pastoraal team van onze Emmanuelparochie een aantal activiteiten “op touw gezet” om aandacht te geven aan dit fundamentele en allerheiligst sacrament. De reden hiervoor is, om bewust stil te staan bij het grote geloofsmysterie, dat we in de viering van de Eucharistie onder de gedaante van brood en wijn onze Heer en Verlosser, Jezus Christus zélf ontvangen.

Daarom zal ik in de veertigdagentijd, onze jaarlijks terugkerende periode van doelbewuste bezinning en mindfulness, op de 2de, 3de, 4de en 5de zondag van deze voorbereidingstijd op Pasen een reeks catechetische preken houden i.r.t. het sacrament van de Eucharistie. In deze serie van 4 preken zullen verschillende thema’s de revue passeren, en zullen we ook inzichten en inspiratie tegenkomen van meerdere heiligen uit onze kerkelijke traditie zoals de heilige Cyrillus van Jeruzalem en Sint Augustinus.

De preken worden gehouden tijdens de zondagse Eucharistieviering in het Eucharistisch centrum van onze Emmanuelparochie.
D.i. in de Sint Brigittakerk te Ommen,
Nering Bögelstraat 1,
om 11.00 uur,
op de volgende zondagen:

Zondag 2 in de veertigdagentijd – 8 maart 2020
1ste catechetische preek: Samenkomen rondom de Levende Heer

Zondag 3 in de veertigdagentijd – 15 maart 2020
2de catechetische preek: Aanbidden in Geest en Waarheid

Zondag 4 in de veertigdagentijd – 22 maart 2020
3de catechetische preek: Jezus daadwerkelijk Ontmoeten

Zondag 5 in de veertigdagentijd – 29 maart 2020
4de catechetische preek: Een Nieuw Leven leiden

Van harte wens ik u veel zegen, inspiratie en goede moed toe in deze 40 daagse voorbereiding op het allerheiligste Feest van de Verrijzenis van de Heer.

Pastor Johan Rutgers, priester