Ommen

Maria onze Moeder

Onlangs kreeg ik van parochianen een fraaie Maria-icoon cadeau, waarbij de Moeder Gods haar zoon Jezus liefdevol tegen zich aandrukt (zie afbeelding). Het is een beeltenis waarbij ik sindsdien al meerdere kaarsen heb gebrand en vele gebeden bij heb verricht.

Want Maria, is niet alleen de Moeder van God, van Jezus, maar zij is ook ónze moeder. Zoals we kunnen lezen in het evangelie volgens Johannes: “Toen Jezus zijn moeder zag en naast haar de leerling die Hij lief had, zei Hij tot zijn moeder: ‘Vrouw, zie daar uw zoon.’ Vervolgens zei Hij tot de leerling: ‘Zie daar uw moeder.’ En van dat ogenblik af nam de leerling haar bij zich in huis.” (Joh.19,26-27).

De leerling die Jezus liefhad, blijft in het Johannesevangelie overal naamloos. Wat niet betekent dat hij geen identiteit heeft. Want in de naamloosheid van deze leerling zit aan ieder van óns als lezers van dit evangelie een uitnodiging verborgen, namelijk, om onze eígen naam in te vullen op deze plaats in de tekst. Om onszelf in zíjn voeten te plaatsen. En dat maakt het lezen van dit evangelie tot een verhaal dat dírect gaat over de relatie tussen Jezus en onszelf. Want dan zijn wíj het die Hij roept, wíj het die met Hem door het land rondtrekken, wíj het aan wie Hij zijn blijde boodschap verkondigt, wíj het die tijdens het laatste avondmaal tegen Hem aankruipen en staan wíj samen met Maria zijn moeder aan de voeten van het kruis waar Hij ons haar tot onze moeder geeft.

Ja op Goede Vrijdag werd Maria onze moeder en werden wij heel expliciet opgenomen in de goddelijke familie en zo dus broeders en zusters van Jezus zélf. In deze Paastijd hoop ik dat we samen met Maria en elkaar mogen groeien als Kerk. En ons realiseren dat we sámen, dat is, met elkaar de blijde boodschap van Jezus mogen uitdragen in ons dagelijkse doen en laten. Dat we als één familie in deze wereld getuigenis afleggen van de waarheid, dat God houdt van íeder mens en Hij niemand wil uitsluiten van het herstel van alle dingen (Hand.3,21).

Pastor Johan Rutgers, priester